,

نازایی به علت فاکتور مردانه

نازایی به علت فاکتور مردانه
نازایی به علت فاکتور مردانه

نازایی به علت فاکتور مردانه

نازایی به علت فاکتور مردانه به این معنی است که در یکی از سه فاکتور اصلی نمونه مایع منی یا اسپرم اختلال وجود دارد. این سه فاکتور اصلی عبارتنداز:

تعداد اسپرم؛ میزان تحرک و شکل ظاهری. تعداد اسپرم وقتی کافی است که درهر میلی لیتر ازمایع انزال یافته 20 میلیون اسپرم یافت شود. حداقل تحرک سریع (یا درجه A) 30 درصد و مجموع تحرک سریع و کندتر (درجه  A+B) باید50% باشد. در رابطه با شکل مناسب ظاهر اسپرم یا  اصطلاحاً مورفولوژی حداقل میزان مورد قبول 30% است.

توجه به این نکته مهم است که تمام آزمایشگاه ها حتی بهترین های آن ها در سایر زمینه ها، نمی توانند تفسیر کاملاً صحیحی از نمونه مایع انزال داشته باشند؛ چرا که بسیاری از موارد اسپرم ها نرمال گزارش شده اند، درحالیکه وقتی درآزمایشگاه تخصصی تر ناباروری بررسی می شوند اسپرم قدرت باروری نداشته و غیرطبیعی گزارش می گردد و این موجب شگفتی بیمار می شود.

نکته مهم دیگر اینست که نمونه دادن درست شرایط خاصی دارد؛ فاصله با آخرین انزال یا نزدیکی باید حداقل 3 روز و حداکثر7 روز باشد و توصیه معمول فاصله 3 تا4  روز است.

به علاوه چون سیکل ساخته شدن یک اسپرم جدید حدود سه ماه طول می کشد، فاصله انجام دو آزمایش باید حداقل دو تاسه ماه باشد تا بتوان روی نتیجه آن قضاوت کرد و نمونه را طبیعی و یا غیر طبیعی اعلام نمود.

نازایی به علت فاکتور مردانه

نازایی به علت فاکتور مردانه

مردی مشکل دار قلمداد می شود که دو نمونه اسپرم غیرطبیعی داشته باشد و فقط بر اساس یک نمونه نمی توان غیرطبیعی بودن اسپرم را مطرح نمود.

مطالعه بیشتر  میوم یا فیبروم چیست ؟

در بیمارانی که اختلالی در نمونه انزال آن ها گزارش شده است، درمرحله اول باید معاینه بالینی توسط متخصص کلیه ومجاری ادراری (یا اورولوژیست) انجام گردد.

یافتن واریکوسل با درجه متوسط یا شدید درمعاینه بالینی معمولاً باید با انجام عمل جراحی درمان گردد. اگر واریکوسل فقط در گزارش سونوگرافی مطرح گردد و در معاینه بالینی انجام شده توسط جراح اورولوژیست نکته ای یافت نشود، لزومی برای عمل کردن وجود ندارد.

باید توجه نمود در بیمارانی که تحت عمل جراحی یکطرفه و یا دو طرفه قرار گرفته اند، اگرتا حداکثر شش ماه بارداری رخ ندهد، باید برای انجام سایر درمان های پیشرفته مراجعه نمود و نباید بیشتر از آن وقت را به هدر داد.

در بیمارانی که علیرغم اختلال درنمونه اسپرم، درمعاینه نکته خاصی یافت نشده است، توجه به این نکته اهمیت فراوان دارد که انجام درمان های دارویی گران قیمت و یا استفاده از رژیم های درمانی عطاری بجز اتلاف وقت و بدتر کردن شرایط حاصلی نخواهد داشت. دراین موارد بجز درمان های پیشرفته نازایی مثل آی یوآی (IUI) و آی وی اف  (IVF) سایر کارها، اتلاف وقت و پول است.

یک نکته مهم دیگر که متاسفانه توسط بسیاری از متخصصین هم مورد غفلت قرار می گردد، این است که مرد نصف وظیفه را برعهده دارد. اگر لوله های رحمی خانم مشکل داشته باشند و یا خانم مشکل تخمک گذاری و یا هورمونی داشته باشند، چگونه ممکن است باروری رخ بدهد؛ طبعاً بدون توجه به سن خانم، حتی در بدترین شرایط اسپرمی بررسی کامل خانم نیز باید انجام شود.

این بررسی در مرحله اول گرفتن عکس رنگی از رحم (هیستروسالپنگوگرافی یا HSG) و آزمایش هورمونی کامل روز سوم قاعدگی است. بر پیشانی هیچ فردی مشکل دار بودن یا نبودن حک نشده است. باید بررسی کرد و بعد قضاوت درست نمود تا بتوان درمان صحیح را هرچه زودتر انجام داد.

مطالعه بیشتر  آیا در رحم کیست ایجاد می شود؟

در برخی آقایان با سابقه ابتلای به اوریون در بچگی، تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی و یا گرمای زیاد در محیط کار، افرادی که برای ساعات طولانی درهوای گرم رانندگی می کنند و یا سابقه عمل جراحی مرتبط با سیستم تناسلی داشته اند، در افرادی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند و یا تعداد زیادی سیگار در روز می کشند، افرادی که مشاغل نظامی دارند، افرادی که داروهای مرتبط با بدن سازی و یا شیمی درمانی مصرف کرده اند و یا سابقه وجود مشکل در فامیل درجه یک را دارند، توصیه می شود، حتی اگرفرد مجرد است و یا متاهل است ولی قصد بچه دار شدن را  در حال حاضر ندارد، در اولین فرصت آزمایش اسپرم داده شود.

دانستن وجود یا عدم وجود مشکل، حتی قبل از ازدواج باعث می شود که درآینده جلوی بسیاری از مشکلات فردی و خانوادگی گرفته شده و بسیار سریع با انجام درمان متناسب مشکل را حل نمود.

در برخی آقایان که در نمونه مایع منی، هیچ اسپرمی یافت نمی شود و اصطلاحاً آزواسپرم خوانده می شوند، در بسیاری از موارد با توجه به شرایط دیگر بیمار، می توان از بیضه فرد اسپرم به دست آورد و با تلقیح آن به تخمک در شرایط آزمایشگاهی به بارداری دست یافت.

یک نکته مهم اینست که صفات ثانویه جنسی کامل مثل داشتن ریش و سبیل و یا هیبت ظاهری مردانه و میل جنسی نرمال، هیچ کدام وجود اختلال در اسپرم را رد نمی کنند و فقط با صرف کمی وقت و دادن نمونه منی می توان شرایط را به طور کامل ارزیابی کرد.

مطالعه بیشتر  درمان ناباروری در مبتلایان به میگرن

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر الهام پور مطرود

پیج اینستاگرام دکتر الهام پور مطرود

کانال آپارات دکتر الهام پور مطرود

کانال نماشا دکتر الهام پور مطرود

———————————————————–

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.