آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟
آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟ در طول آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟ تفسیر نتایج آزمایش پاپ اسمیر ؟ دلایل غیر عادی بودن نتایج آزمایش پاپ اسمیر چیست؟ پس از انجام آزمایش پاپ اسمیر باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ انجام آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی ضرری است؟ آیا می توان در دوران بارداری تست پاپ اسمیر را انجام داد؟

پزشکان برای یافتن تغییرات غیر طبیعی سلولی گردن رحم ( پایین ترین بخش رحم) برای خانم ها، از روش ساده ای به نام پاپ تست یا آزمایش پاپ اسمیر استفاده می نمایند.

بر همین اساس متخصصان می توانند از طریق همین آزمایش، سلول ها را پیش از آنکه  تبدیل به سرطان دهانه رحم شوند، از بین ببرند. و همچنین بتواند با استفاده از این آزمایش، تمامی سلول های پیش سرطانی را تشخیص دهند . به همین دلیل این آزمایش در طول دوران زندگی بسیار مهم و حیاتی می باشد و به عنوان رویکرد نجات بخش از آن یاد می شود.

 در طول آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟

دو روز قبل از آزمایش پاپ اسمیر برای نتیجه گیری بهتر و دقیق تر باید چند نکات را رعایت نمایید که این نکات عبارتند از :

  • رابطه جنسی
  • پودرها، اسپری ها یا سایر محصولات قاعدگی
  • شیاف، کرم، دارو یا دوش واژینال
  • تامپون
  • رابطه جنسی

برای انجام تست پاپ اسمیر بهتر است در حد فاصله دوره های قاعدگی انجام شود. البته این به این معنا نیست که نمی توان در طول دوران قاعدگی این تست را انجام داد.

تست پاپ اسمیر تفاوت چندانی با معاینه لگنی ندارد. همچنین طریقه این تست برای افراد به این گونه است که، در ابتدا باید روی تخت دراز بکشند و پاها را روی پایه قرار دهند. بعد از این عمل، متخصص زنان و زایمان با استفاده از اسپکولوم واژن را باز می کنند و دهانه رحم را مشاهده می نمایند. بعد از باز و مشاهده کردن واژن، پزشک معالج برای برداشتن چند سلول از گردن رحم از یک سلول سواب استفاده می کنند و در آخر این سلول را روی یک لام شیشه ای قرار می دهند و به آزمایشگاه ارسال می نمایند.

مطالعه بیشتر  چه مواردی باعث افزایش تخمک در بانوان می شود

در صورتی که تا به حال معاینه لگنی داشته باشید، تست پاپ اسمیر هم تفاوت چندانی با آن ندارد. روی تخت دراز خواهید کشید و پاها را روی پایه قرار می دهید. واژن با استفاده از اسپکولوم باز شده و امکان مشاهده دهانه رحم را برای پزشک فراهم می کند.

انجام این آزمایش بسیار سریع و تنها چند دقیقه طول می کشد. همچنین تست پاپ اسمیر برای بانوان بدون درد است. ولی ممکن است برای بعضی از بانوان ناخوشایند باشد.

تفسیر نتایج آزمایش پاپ اسمیر

در بیشتر موارد این آزمایش برای بانوان طبیعی است و طی یک الی دو هفته این آزمایش آماده می شود. طبیعی بودن این آزمایش به این معناست که سلول های گردن رحم غیر طبیعی نیستند و بر همین اساس نیازی نیست که بانوان در آزمایش های بعدی دچار استرس و نگرانی باشند.

عدم دریافت نتیجه نرمال نیز به معنای وجود سرطان نیست؛ به گونه ای که نرمال نبودن این تست حتی هیچ مشکلی برای خانم ها به وجود نمی آورد. گاه ممکن است نتیجه این آزمایش قطعی نباشد که در اکثر اوقات به این آزمایش ها  ASC-US می گویند و معنی ASC-US در علم پزشکی، سلول های سنگ فرشی غیرطبیعی نامشخص است. بر همین اساس نمی توان این سلول ها را غیر طبیعی جلوه داد.

خانم هایی که قبل از آزمایش پاپ اسمیر از تامپون استفاده می نمایند و یا دو روز قبل از این تست، رابطه جنسی برقرار می کنند، نتیجه آزمایش آن ها منفی می شود. که این منفی بودن، نشان دهنده غیر طبیعی بودن سلول ها نیست. بلکه به معنای تغییرات سلول های دهانه رحم به حساب می آید.

تغییرات سلول های دهانه رحم نشان دهنده نتایج غیر طبیعی بودن این سلول هاست. اما تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که این تغییرات منجر به سرطان دهانه رحم در خانم ها، نمی شود.

مطالعه بیشتر  آیا در رحم کیست ایجاد می شود؟

در مواقع بیشتر خانم هایی که نتیجه غیر طبیعی دارند مبتلا به سرطان دهانه رحم نمی شوند

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه کاربردی دارد؟

دلایل غیر عادی بودن نتایج آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

دلایل های مختلفی وجود دارد که آزمایش پاپ اسمیر غیر عادی گردد که عبارتند از:

  • عفونت
  • تب خال
  • تریکومونیازیس
  • HPV
  • التهاب

درجات سلول های غیر طبیعی متفاوت هستند که به دو صورت به وجود می آیند که عبارتند از :

سلول های غیر طبیعی درجه بالا: این سلول ها مقداری به سلول های طبیعی شباهت دارند و ممکن است به مرور تبدیل به سرطان گردنند. گاهی اوقات به سلول های غیر طبیعی، سرطان درجا یا پیش سرطان نیز گفته می شود.

سلول های غیر طبیعی درجه پایین: این سلول ها مقدار کمی غیر طبیعی هستند و احتمال اینکه این سلول ها به سرطان تبدیل شود خیلی کم است.

خانم های 30 تا 64 سال باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند، تا از صحت و سلامت دهانه رحم خود با خبر شوند.

پس از انجام آزمایش پاپ اسمیر باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

پزشک با مشاهده آزمایشات، پی به نتایج منفی یا مثبت این آزمایش ها می برد. حال اگر نتیجه این آزمایش ها مشخص نباشد، از شما می خواهد که برای بار دوم این آزمایش ها را تکرار نمایید. و یا پزشک عمل کولپوسکوپی را برای خانم های که نتایجشان نامشخص است، انجام می دهد. در این روش پزشک با استفاده از میکروسکوپ دهانه رحم شما را بررسی می کند. و بعد از بررسی برای تمایز و جدا کردن مناطق طبیعی از غیر طبیعی از یک محلول ویژه ای استفاده می نماید.

انجام آزمایش HPV نیز مانند آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود. برهمین اساس اگر همراه آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPVرا انجام نداده باشید، پزشک از شما می خواد که برای نتیجه گیری بهتر این تست را انجام دهید.

مطالعه بیشتر  سرطان آندومتر

تنها با آزمایش پاپ اسمیر، نمی توان به سرطان دهانه رحم پی برد. و برای تایید و صحت این عارضه، آزمایش های دیگری نیز لازم و ضروری است.

انجام آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی ضرری است؟

  • افرادی که در گذشته نتایج غیر طبیعی تست پاپ داشته اند.
  • خانم هایی که در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار دارند.
  • خانم هایی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند یا HIV مثبت هستند.
  • مادرانی که در دوران بارداری، دچار دی اتیل استیل بسترول قرار گرفته اند.

 آیا می توان در دوران بارداری تست پاپ اسمیر را انجام داد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که بله خانم هایی که باردار هستند نیز می توانند این تست و آزمایش را انجام دهند.

علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر حتی می توانند در این دوران کولپوسکوپی را هم انجام دهند.

حال اگر نتایج این آزمایش ها غیر طبیعی باشد، بر روی کودک هیچ تاثیر منفی نمی گذارد.

خانم هایی که می خواهند در مورد آزمایش های پاپ اسمیر اطلاعاتی کسب نمایند می توانند با مراجعه به پزشک و متخصص زنان و زایمان تمامی اطلاعات و نحوه انجام این آزمایش ها را دریافت نمایند.

بهترین دکتر زنان در سعادت آباد

خانم هایی که می خواهند در مورد آزمایش های پاپ اسمیر اطلاعاتی کسب نمایند می توانند با مراجعه به پزشک و متخصص زنان و زایمان تمامی اطلاعات و نحوه انجام این آزمایش ها را دریافت نمایند.

برای انجام این آزمایش شما می توانید به دکتر های متخصص همانند خانم دکتر الهام پور مطرود مراجعه کرده. و پس از انجام معاینات لازم مورد درمان قرار بگیرید.

مطب ایشان واقع در سعادت آباد است. برای مراجعه حضوری به مطب، داخل سایت در قسمت تماس باما می توانید اقدام به دریافت نوبت کرده یا از طریق نوبت دهی اینترنتی نوبت خود را دریافت نمایید.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر الهام پور مطرود

پیج اینستاگرام دکتر الهام پور مطرود

کانال آپارات دکتر الهام پور مطرود

کانال نماشا دکتر الهام پور مطرود

———————————————————–

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.