یوگا و تاثیرات یوگا در بارداری

ورزش در بارداری

یکی از مهمترین و حساس ترین بخش زندگی بانوان مربوط به دوره بارداری و فرزند آوری است که با سلامت مادر ارتباط مستقیم داشته و در صورت مراقبت های اصولی و درست بانوان می توانند علاوه بر حفظ سلامت خود جنینی سالم را به دنیا آورند.

بسیاری از متخصصان پیش از اقدام به بارداری به بانوان توصیه می‌ کنند که علاوه بر اصلاح رژیم غذایی و کنترل وزن فعالیت های ورزشی مناسب را جهت تقویت عضلات انجام دهند.

لگن در مرکز بدن قرار داشته و عضلاتی مهم و حیاتی در این بخش قرار خواهند داشت.

اگر عضلات کف لگن به واسطه انجام فعالیت های ورزشی درست تقویت شوند روند بارداری با سهولت بالاتری انجام میشود و با افزایش سن و ماه بارداری مادر آسیب های گوناگون مانند درد کمر را تجربه نمی کند.

با وزن گرفتن نوزاد گاها فشار مضاعف به ستون فقرات مادر وارد میشود که ممکن است در اثر سنگین شدن وزن جنین تا حدودی فرو رفتگی کمر و ستون فقرات افزایش پیدا کند.

اما اگر به واسطه انجام فعالیت های ورزشی درست پیش از بارداری و حین این دوره حساس مادر از چنین آسیبی جلوگیری کند سلامت خود را حفظ خواهد کرد.

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری

اما مسئله این است که چه ورزشی برای دوران قبل از بارداری و حین بارداری مناسب است، توجه داشته باشید که پیش از بارداری انجام هرگونه فعالیت ورزشی حتی در حد سنگین هیچ گونه محدودیتی نداشته و برای سلامتی مناسب است به شرط آنکه با شیوه های درست و تحت نظر متخصصان انجام پذیرد.

اما قطعاً با شروع دوره بارداری درصد حساسیت افزایش پیدا کرده و در سه ماه اول مادر باید به خوبی از خود مراقبت کند.

در هر صورت توجه داشته باشید که در سه ماهه اول تحرک اضافه و انجام فعالیت های ورزشی سنگین علاوه بر آسیب رساندن به سلامت مادر خطر سقط جنین را نیز افزایش می‌ دهد.

مطالعه بیشتر  آیا در رحم کیست ایجاد می شود؟

با این حال بهترین ورزش برای دوران بارداری یوگا می باشد، حرکات کششی و آرام با تمرکز فراوان برای این دوره حساس مناسب خواهد بود.

مسئله مهم‌ تر این است که در دوران بارداری اگر فعالیت ورزشی خاصی را انجام دهید باید حتما از سلامت خود مراقبت کرده تا هرگونه فشارهای احتمالی را کاهش دهید.

در ماه های اول و زمانی که جفت تشکیل میشود ممکن است جنین در وضعیت ضعیفی قرار بگیرد و احتمال سقط جنین و یا جدا شدن آن از رحم تا حد زیادی امکان پذیر است.

بهتر است انجام فعالیت های ورزشی را به سه ماهه دوم بارداری موکول کنید و ورزش های سبک تر اما کاربردی مانند یوگا را جایگزین سایر فعالیت‌ های دیگر نمایید.

یوگا چیست؟

یوگا چیست؟

یوگا چیست؟

یوگا یکی از کاربردی‌ ترین روش‌ هایی است می‌ تواند علاوه بر تقویت سیستم جسمانی به آرامش روح و روان کمک شایانی نماید، یکی از ورزش هایی که به تولید انرژی، تقویت ذهن و حافظه کمک می‌ کند یوگا می باشد که برای تمامی افراد در سنین مختلف مناسب خواهد بود.

اما باید بدانید که یوگا تشکیل شده از گروهی از حرکات کششی با تمرکز بسیار بالا است که به طراوت و شادابی فرد کمک کرده و نهایتا سبب تناسب اندام خواهد شد، انجام یوگا به طور پیوسته نرمی عضلات و انعطاف پذیری بدن تا حد زیادی افزایش می دهد و برای انجام آن به تجهیزات خاصی نیاز نخواهید داشت.

چند وسیله ساده مانند مت تمرینی، یک توپ کوچک، تعدادی آجر، کمربند و لباس راحتی می تواند شما را برای انجام فرآیند یوگا آماده کند.

بسیاری ار متخصصان توصیه می کنند یوگا را در ابتدای روز انجام دهید که قطعا انرژی مثبت آن تا پایان شب در بدن شما باقی مانده و سبب کاهش میزان استرس و نشاط افراد خواهد شد.

مطالعه بیشتر  جفت سرراهی و خطرات آن در دوران بارداری

توجه داشته باشید که یوگا نه تنها برای افراد در سنین مختلف بلکه در دوره های حساسی مانند بارداری کاربرد دارد و می توانید با توجه به وضعیت جنین و سلامت مادر ورزش یوگا را به طور مرتب انجام دهید زیرا به سلامت بدن کمک کرده و بر تقویت عضلات تاثیر گذار خواهد بود.

نهایتاً مادر می تواند نه ماه بارداری را با سهولت بیشتری طی کرده و روند زایمان را با کمترین میزان آسیب به انجام خواهد رساند.

اما باید بدانید که هدف از انجام تمرینات یوگا در دوران بارداری حفظ سلامت و تقویت عضلات است و مادر با افزایش وزن و بزرگتر شدن جنین می تواند از سایر آسیب‌ های جسمانی و هرگونه فشار مضاعف به ستون فقرات جلوگیری نماید.

فواید انجام یوگا در بارداری

یوگا چیست؟

یوگا چیست؟

با شروع دوران بارداری و ترشح میزان هورمون ها و افزایش سایز رحم و تغییرات شکمی ممکن است مادران در طول دوره بارداری به ویژه اوایل این دوره حساس گرفتگی هایی را در ناحیه شکم تجربه کنند و این روند در بدن مادر تا پایان نه ماهگی ادامه خواهد یافت و به فشارها روز به روز افزوده می‌ گردد.

یکی از روش های کاربردی برای تقویت سیستم جسمانی مادر انجام فعالیت‌ های ورزشی یوگا می باشد، یوگا ورزشی است که قدرت تمرکز مادر را افزایش داده و از میزان استرس‌ ها و فشارهای روحی روانی کم می کند.

انجام تمرینات یوگا در بارداری به حفظ تعادل مادر کمک کرده و از چاقی مفرط و افزایش وزن جلوگیری خواهد کرد، باید بدانید که بر اثر انجام یوگا استخوان ها، عضلات و مفاصل تقویت شده و روند بارداری با سهولت بیشتری طی میشود و پس از آن آسیب های جسمانی کمتری برای مادران رخ می دهد.

برخی تمرینات یوگا بر تقویت سیستم تنفسی تمرکز کرده و می‌ تواند با افزایش ظرفیت ریه حجم نفس گیری افراد را افزایش دهد.

با این شرایط در دوران بارداری با مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس مواجه نخواهید شد، هر چند که یوگا بر سیستم قلبی عروقی مادر اثر گذار بوده و به کارکرد درست قلب کمک شایانی می‌ کند و از بروز سکته‌ های قلبی و هرگونه آسیب در عروق و شریان ها جلوگیری خواهد کرد.

مطالعه بیشتر  بارداری دوقلویی آری یا خیر؟

بسیاری از متخصصان به تمامی بانوانی که قصد انجام زایمان طبیعی را دارند توصیه می کنند که ورزش یوگا را حتما در برنامه روزانه خود بگنجانند تا با افزایش انعطاف پذیری بدن و تقویت عضلات بتوانند روند زایمان را با سهولت بیشتری طی کنند.

توجه داشته باشید که هنگام انجام ورزش یوگا به هیچ عنوان نباید در انجام تعمیرات زیاده روی کنید و هیچگونه حرکتی را بدون علم و آگاهی و به دور از چشم مربیان انجام ندهید.

زیرا ممکن است با یک خطای کوچک و با یک حرکت اشتباه آسیبی جبران ناپذیر برای شخص اتفاق بیفتد، پس بهتر است که از سلامت خود محافظت کرده تا بتوانید ضمن دریافت نتایج مثبت از آسیب‌ های مختلف در امان باشید.

مسئله بسیار مهمی که باید بدانید این است که یوگا برای تمامی افراد در وضعیت جسمانی ثابت و بانوانی که در دوره بارداری هستند کمی متفاوت است معمولاً شدت حرکات و دامنه کششی بدن در دوران بارداری کمی محدود تر میشود تا از بروز هرگونه فشار و آسیب احتمالی جلوگیری شود.

بهتر است برای انجام فعالیت های ورزشی مانند یوگا در دوران بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و در صورت عدم محدودیت می توانید این فرآیند را تحت نظر مربیان با تجربه انجام برسانید تا همواره از فواید و اثرگذاری مثبت آن بهره مند شوید.

اگر طبق گفته متخصصان در زمینه یوگا، فعالیت های درست را انجام دهید خطری برای شما به همراه نداشته و اگر فشار تمرینات در حد کنترل شده باشد آسیبی به جنین وارد نخواهد شد و می‌ توانید روند بارداری را با سلامت کامل و سهولت بیشتر طی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =