خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیرطبیعی رحم از بیماری هایی می باشد .که در صورت عدم درمان ممکن است آسیب های بسیار جدی در پی داشته باشد. حتی ممکن است باعث مرگ شود که باید دلیل اصلی خونریزی خیلی سریع تشخیص داده شده و درمان گردد. تا بدین ترتیب بیمار با حداقل عوارض این مشکل را پشت سر بگذارد.

که خوشبختانه با وجود پزشکان با تجربه ای مانند دکتر الهام پورمطرود که جزو بهترین پزشکان زنان در سعادت آباد می باشد. امکان تشخیص و درمان انواع بیماری های زنانه به راحتی امکان پذیر شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خونریزی غیر طبیعی رحم با ما همراه باشید.

علت خونریزی غیر طبیعی رحم

تمام بانوان ممکن است در طول عمر خود یک بار بدون دلیل دچار خونریزی های غیر عادی شوند. که باید خیلی سریع علت این مشکل پیدا شود. خون ریزی غیر طبیعی رحم بسیار شدید بوده و به صورت غیر عادی اتفاق می‌افتد. که این مورد در هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد.

بارداری

یکی از مواردی که می‌تواند علت اصلی خونریزی غیر طبیعی رحم باشد می‌توان به بارداری اشاره کرد.

پولیپ رحم

همچنین وجود پولیپ در دیواره رحم نیز می تواند از علت‌های اصلی بروز چنین مشکلی باشد. به تومورهای کوچک خوش خیمی که در دیواره های رحم وجود دارد پولیپ رحم گفته می‌شود. که این موارد می تواند باعث بروز خونریزی طولانی مدت با شدت بسیار زیاد باشد.

که معمولاً این پولیپ ها در دوران باروری و به خاطر زیاد شدن هورمون ها به وجود می‌آیند. و می‌توانند علت اصلی بروز خونریزی غیر عادی، غیر از قاعدگی باشند.

خونریزی غیر طبیعی رحم

کیست تخمدان

از علتهای دیگری که می‌تواند باعث خونریزی رحم گردد. می توان به کیست تخمدان اشاره کرد. پاره شدن کیست های تخمک به گونه ای آزاد شدن تخمک ها باعث می شود. که در نتیجه تعادل هورمونی به هم خورده در نتیجه خونریزی ایجاد شود. از دلایل دیگری که می‌تواند باعث خونریزی های غیر عادی شود. می توان به نابودی های داخل رحم اشاره کرد. که یکی از دلایل اصلی بروز خونریزی های شدید در دوران قاعدگی می باشد.

یائسگی

همچنین خونریزی های شدید در بانوان بالای ۴۵ سال می‌تواند. نشان‌دهنده نزدیک شدن دوران یائسگی باشد. موارد یاد شده چند نمونه از مهم‌ترین علت‌هایی بودند. که می‌تواند باعث خونریزی در رحم شوند و دلایل بسیار زیادی دیگری وجود دارد. که می تواند باعث بروز خونریزی های غیرطبیعی در رحم شود.

به طور مثال موارد زیر جز موارد مهمی هستند که میتوانند باعث خونریزی غیر طبیعی رحم شوند.

• سن افراد
  • شرایط بیمار
  • میزان هورمون‌ها
  • داروهای مصرفی توسط بیمار
  • تخریب شدن آندومتر

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

روش های مختلفی برای درمان خونریزی های غیرطبیعی رحم وجود دارد. که باید بر حسب شرایط بیمار یک روش مناسب انتخاب گردد.

1. قرص های ضد بارداری بیشتر برای درمان خونریزی های غیرطبیعی رحم استفاده می گردد. البته در صورتی که تغییرات هورمونی باعث ایجاد خونریزی شده باشد.
  2.  داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم نیز می‌تواند. در کاهش خونریزی های رحمی با تجویز دکتر زنان  موثر باشد.
  3. روش دیگر برای درمان خونریزی های غیرطبیعی رحمی پروژستین هورمونی می باشد که به وسیله تخمدان تولید می گردد و در افرادی تاثیرگذار است که تخمک گذاری نامنظمی دارند. که  معمولاً این پروژستین در حالت قرص بوده. و روزانه باید یک عدد به مدت ۱۲ روز مصرف گردد تا خونریزی کاهش پیدا کند.
  4. روش دیگر برای درمان خونریزی استفاده از آی یودی میباشد. این دستگاه به شکل T می باشد که به وسیله متخصص زنان داخل رحم قرار داده می شود. که در نتیجه آن می تواند میزان خونریزی را تا ۵۰ درصد کاهش بدهد. همچنین لازم به ذکر است که باعث کاهش درد پریود نیز میشود. در بعضی از افراد استفاده از این دستگاه باعث قطع شدن دوران پریودی میشود. که با برداشتن این دستگاه فرد به حالت عادی برمیگردد.
  5. روش دیگر برای درمان خونریزی های رحمی انجام عمل های جراحی می باشد. مثلاً برداشتن فیبروم های رحمی و پولیپ رحمی، نقش بسزایی در توقف خونریزی های غیرطبیعی دارد. و افرادی که قصد بارداری را ندارند و دچار خونریزی های شدید شده اند. می توانند با استفاده از انجام عمل های جراحی برای همیشه از شرمشکلاتی که وجوددارد. رهایی یابد که در نتیجه آن خونریزی نیز قطع می گردد.

انواع خونریزی غیر طبیعی رحم

منوراژی

اگر میزان خونریزی بیشتر از ۸۰ سی سی باشد. و در یک دوران قاعدگی به خاطر وجود تومورهای بدخیم به وجود بیاید. خونریزی غیرطبیعی منوراژی می گویند.

هیپو منوره

اگر میزان خونریزی کم باشد و در افرادی که قرص های بارداری استفاده می کند اتفاق بیافتد. در این حالت خونریزی غیر طبیعی هیپومنوره گفته میشود.

متروراژی

خونریزی که بین دو قاعدگی اتفاق بیافتد را متروراژی می گویند.

الیگومنوره

اگر قاعدگی بیشتر از ۳۵ روز باشد در این حالت به الیگومنوره یاد می‌شود.

پلی منور

وقتی که مدت فاصله بین دو قاعدگی کمتر از ۲۱ روز باشد در این حالت پلی منور یاد می شود.

• در حالت کلی بانوانی که ۲۰ تا ۳۰ سال سن  دارند. در این افراد معمولاً بارداری می‌تواند یکی از موارد مهم خونریزی باشد. که در چند ماه اول حاملگی رخ می‌دهد.
  • همچنین بانوانی که دارای سنین ۴۰ تا ۵۰ هستند. در این افراد نیز به دلیل نزدیک شدن به دوران یائسگی و وجود مشکلات در تخمک گذاری می تواند. باعث بروز خونریزی های شدید و غیر منظم شود.

بهترین دکتر زنان در تهران

وجود پزشکان با تجربه و حرفه ای مانند دکتر الهام پورمطرود باعث شده است. تا امکان تشخیص سریع خونریزی های غیر رحمی و همچنین درمان سریع به راحتی امکان پذیر شود. که در نتیجه آن خطرات و عوارض خونریزی های رحمی در دوران بارداری به حداقل می رسد.

در نتیجه میزان خطری که ممکن است برای جنین و مادر به وجود بیاید کاهش پیدا می کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بنا به هر دلیلی دچار خونریزی های غیر عادی شده اید. در این حالت باید خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه نمایید. تا بدین ترتیب با تشخیص و درمان سریع از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.

خوش بختانه پیشرفت علم پزشکی و وجود دستگاه های پیشرفته و پزشکان حرفه ای امکان درمان تمام مشکلات را امکان پذیر کرده است. و بیماران نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند.