آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک بیماری پیچیده و مربوط به سیستم ایمنی و یا هورمونی است که دختران و زنان را در سنین باروری گرفتار می کند.

نام این بیماری از واژه “آندومتر” یعنی بافتی که سطح داخلی رحم را می پوشاند و هر ماه در دوره قاعدگی ساخته شده و ریزش می کند، گرفته شده است.

در آندومتریوز یا به اختصار”آندو” بافتی شبیه آندومتر در مناطق دیگر بدن در خارج از رحم یافت می شود.

در این مناطق بافت آندومتریال به آنچه که به نام های ندول ها، تومورها، لزیون ها، کاشته ها،

یا ضایعات نامیده می شود، تبدیل می گردد .

این ضایعات می توانند باعث درد، نازایی و مشکلات دیگر شوند.

شایع ترین مکان های ضایعات آندومتریال در شکم می باشند که تخمدان ها، لوله های رحمی، لیگامانهای محافظت کننده رحم، فاصله بین واژن ورکتوم، سطح خارجی رحم و پوشش داخلی حفره لگن را درگیر می سازند.

گاهی اوقات، ضایعات در اسکارهای جراحی شکم، روی روده ها یا در رکتوم، روی مثانه، واژن، گردن رحم و فرج یافت می شود.

این ضایعات در خارج از محفظه شکم یعنی در ریه، بازو، ران و دیگر مناطق نیز پیدا شده اند ولی این ها خیلی معمول نیستند.

اگر چه نسبتاً نادر است ولی امکان دارد که آندو سرطانی هم باشد.

آندومتریوز چیست؟

تحقیقات اخیر نشان داده که دختران و زنان مبتلا به آندو، ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان دارند به ویژه سرطان های سینه و تخمدان و ملانوما. این دلیل و نیز طبیعت آندو که در بسیاری از موارد مختل کننده زندگی است، باعث می شود که دختران و زنان از علایم آن غافل نشوند.

همانند پوشش داخلی رحم، ضایعات آندومتریال معمولاً به هورمون های دوره قاعدگی پاسخ می دهند. هر ماه بافت ساخته شده ریزش پیدا کرده و باعث خونریزی می شود.

به هر حال، بر خلاف آندومتر، بافت آندومتریال خارج رحمی راهی برای خروج از بدن ندارد

و نتیجه آن خونریزی داخلی، فساد خون و ریزش بافت از ضایعات آندومتریال، تورم مناطق اطراف و تشکیل بافت اسکار است.

دیگر عوارض، بسته به نوع منطقه ضایعات می توانند بصورت پارگی ضایعات (که می تواند منجر به گسترش آندو به مناطق جدید شود) تشکیل چسبندگی ها، خونریزی روده یا انسداد (اگر ضایعات درون یا نزدیک روده ها باشند) تداخل در عمل مثانه (اگر ضایعات روی مثانه یا داخل آن باشند) و دیگر مشکلات باشند.

به نظر می رسد که علایم با گذشت زمان بدتر شوند در حالیکه در برخی موارد، دوره های بهبود موقت و بازگشت دوباره وجود دارد.

مطالعه بیشتر  عمل پانکچر

علائم: شایعترین علائم آندو، درد قاعدگی(کرامپ) پیش از پریود و هنگام آن (معمولاً بدتر از کرامپ های قاعدگی نرمال)، درد حین فعالیت جنسی یا پس از آن، نازایی و خونریزی شدید می باشد.

دیگر علائم ممکن است شامل خستگی، حرکات دردناک روده ایی معده ای هنگام پریود، درد پایین کمر حین پریود، اسهال یا یبوست و دیگر ناراحتی های روده ای هنگام پریود است.

بسیاری همراه با آندو، اختلالات ایمنی دیگری مانند آلرژی، آسم، اگزما و بیماریهای خاص خود ایمن را هم تجربه کرده اند.

نازایی حدود 40-30% از زنان مبتلا به آندو را گرفتار می کند و با پیشرفت بیماری یک مسئله شایع است.

میزان درد لزوماً با وسعت یا اندازه ضایعات در ارتباط نیست.

ضایعات کوچک در تولید پروستاگلاندین ها فعالترند که ممکن است توجیه کننده شدت علائم در بیماران دارای کاشته های کوچک باشد.

پروستاگلاندین ها موادی هستند که در بدن تولید شده و درگیر اعمال گوناگون هستند و چنین تصور می شود که بسیاری از علائم آندو را ایجاد می کنند.

تئوری هایی درباره علت آندو:  علت آندو شناخته نشده است ولی تعداد تئوری تا بحال پیشنهاد شده است:

یک تئوری بنام قاعدگی برگشت کننده یا تئوری مهاجرت از راه لوله های رحمی می باشد که هنگام قاعدگی مقداری از بافت های موجود در خون قاعدگی از میان لوله های رحمی برگشت نموده داخل حفره شکم کاشته شده و رشد می کنند.

عده ای از صاحبنظران عقیده دارند که همه زنانی که برگشت بافت موجود در خون پرقاعدگی را تجربه می کنند، یک مشکل سیستم ایمنی و یا مشکل هورمونی باعث می شود

که این بافت ریشه دوانیده و رشد نماید. در تئوری دیگر چنین بیان می شود که بافت آندومتریال از رحم به دیگر بخش های بدن از راه لنف یا خون گسترش می یابد.

یک تئوری ژنتیکی هم می گوید که در خانواده های خاص ممکن است فاکتورهای مستعد کننده برای این بیماری وجود داشته باشد.

تحقیقات انجام شده توسط انجمن از سال 1992 نشان داده که سموم محیطی مثل دیوکسین که در بدن همانند هورمون ها عمل می کنند

و به سیستم ایمنی آسیب می رسانند، باعث آندو در حیوانات می شوند.

در تئوری دیگر بیان می شود که بقایای بافت دوران جنینی ممکن است بعداً به آندو گسترش یابد یا اینکه برخی بافت های بالغ، توانایی خود را که در مرحله جنینی داشته اند

مطالعه بیشتر  درمان و بررسی نازایی در زوجین

حفظ کرده و تحت شرایطی خاص به بافت های تولید مثلی تغییر شکل دهند.

پیوند حین جراحی در موردی به عنوان یک علت آندو بیان می شود که آندو در اسکارهای جراحی شکم یافت گردد، اگر چه در چنین اسکارهایی، آندو زمانی وجود دارد که امکان کاشتن تصادفی مستقیم بعید بوده است.

تشخیص: تشخیص آندو معمولاً قطعی نیست مگر آنکه بوسیله لاپاراسکوپی ثابت شود.

لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و شکم بیمار توسط گاز دی اکسید کربن متسع می شود

تا امکان بررسی رات تر ارگان ها توسط لاپاراسکوپ (یک لوله با نوری داخل آن) که از طریق یک شکاف کوچک در شکم قرار داده می شود، وجود داشته باشد.

با حرکت دادن لاپاراسکوپ گرداگرد شکم، جراح می تواند وضعیت ارگان های شکمی را چک کرده و کاشته های آندومتریال را مشاهده نماید، اگر دقت به خرج دهد.

گاهی یک پزشک با معاینه لگنی می تواند کاشته های آندومتریال را تشخیص دهد و علائم اغلب وجود آندو را آشکار می سازند ولی کار شایسته ای نیست که بدون اثبات توسط لاپاراسکوپ به درمان آندو پرداخت (برای مثال سرطان تخمدان برخی مواقع علائمی مانند آندو دارد.)

لاپاراسکوپی همچنین محل، وسعت و اندازه ضایعات را نشان می دهد و می تواند به پزشک و بیمار در تصمیم گیری آگاهانه و بلند مدت در مورد درمان و حاملگی کمک کند.

درمان: با گذشت سالها، درمان آندوگوناگون شده ولی هنوز درمان مطمئنی پیدا نشده است. برداشتن رحم و تخمدان به عنوان یک درمان قطعی در نظر گرفته می شود

ولی تحقیقات انجمن و دیگر محققان میزان بالایی از ادامه بیماری یا بازگشت دوباره را نشان داده است و به این دلیل زنان نیاز به داشتن آگاهی به مراحلی دارند که برای محافظت از خود باید آنها را اجرا نمایند.

معمولاً برای تسکین دردهای آندو، مسکن ها تجویز می شوند: (خوراکی مانند ایبوپروفن و موضعی مانند شیاف ها). درمان با هورمونها با هدف توقف تخمک گذاری برای هر مدت ممکن انجام می شود

و می تواند آندو را گاهی طی دوره درمان و گاهی برای ماه ها یا سالها به خاموشی ببرد. درمان های مورمونی شامل قرص های جلوگیری، داروهای پروژسترونی مانند

مدروکسی پروژسترون، یک مشتق تستوسترون بنام دانازول و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین مانند لوپرولاید می باشند. عوارض جانبی برای برخی زنان در همه انواع درمان های هورمونی مشکل آفرین است.

از آنجا که حاملگی اغلب موجب بهبودی و تخفیف موقتی علائم می شود و نیز چون اعتقاد بر این است که هر چه بیماری بیشتر طول بکشد احتمال نازایی بیشتر است،

مطالعه بیشتر  سندرم تخمدان پلی کیستیک

به زنان مبتلا به آندو اغلب توصیه می شود که حاملگی را عقب نیندازند. از سوی دیگر، مشکلات زیادی هم در مورد تجویز حاملگی برای درمان آندو وجود دارد.

یکی اینکه خانمی ممکن است هنوز تصمیم به بچه دار شدن که یکی از مهمترین تصمیم های زندگی است، نگرفته باشد. او ممکن است فاقد عناصر ضروری (همسر، تمکین مالی و…) برای بچه دار شدن و پرورش بچه و یا ممکن است اصلاً نازا باشد.

فاکتورهای دیگر نیز ممکن است تصمیم به حاملگی را مشکل تر سازند. خانم های مبتلا به آندو ممکن است میزان بالاتری از حاملگی ها و زایمان های مشکل تری نیز دارند.

تحقیقات همچنین ارتباط فامیلی در آندو را نشان داده است، در نتیجه خطر ابتلا به آندو در فرزند خانم مبتلا به این بیماری بیشتر است.

جراحی سنتی چه بصورت جراحی شکمی و چه از راه لاپاراسکوپ بصورت برداشتن یا تخریب ضایعات انجام می شود و می تواند باعث فرونشاندن علائم شده و باعث شود

که در برخی موارد حاملگی اتفاق افتد. همانند دیگر درمان ها، به هر حال عود بیماری شایع است. جراحی از راه لاپاراسکوپ به سرعت جانشین جراحی بزرگ شکمی باز، شده است.

در جراحی با لاپاراسکوپ، جراحی با استفاده از لیزر، وسایل الکتریکی یا وسایل ظریف جراحی انجام می شود. جراحی کامل که بوسیله برداشتن رحم و برداشتن همه ضایعات و نیز تخمدان (برای جلوگیری از تحریک هورمونی بیشتر) انجام می شود در مواردی که بیماری دردسر ساز و بسیار طولانی باشد ضروری خواهد بود.

اگر چه بررسی های اندکی در خانم های یائسه انجام گرفته ولی عقیده بر این است که یائسگی، فعالیت آندوی خفیف یا متوسط را پایان دهد.

حتی پس از جراحی کامل یا مونوپوز، به هر حال یک مورد شدید از آندو می تواند بوسیله استروژن درمانی یا ادامه تولید هورمون دوباره فعال شود. برخی صاحبنظران پیشنهاد می کنند

که پس از برداشتن رحم و تخمدان ها، برای مدت کوتاهی هیچ نوع استروژنی داده نشود.

درمان های جانشین دیگر شامل رهیافت های تغذیه ای، ایمونوتراپی، طب سنتی چین،تکنیک های کنترل آلرژی و دیگر درمانهاست که توسط برخی مبتلایان به آندو بکار می رود.

• دیجیتال مارکتینگ پیرایه گفته:

سلام خدمت شما اندومتریوز در زنان با علائمی بسته به اندازه و نوع و بدن و مقاوت شخص بیمار متفاوت هستش اما شامل موارد زیر است:
      دوره‌های قاعدگی دردناک
      درد در شکم و کمر قبل و در طول قاعدگی
      خونریزی شدید قاعدگی یا خونریزی بین دوره‌ها
      ناباروری
      درد بعد از رابطه جنسی
      ناراحتی با حرکت روده
      کمردرد

1. زهرا گفته:

سلام صبحتون بخیر

می خواستم ازتون بپرسم خانم دکتر آندومتریوز چه قدر می تونه رو بارداری تاثیر داشته باشه؟

وبا استفاده از دارو قابل درمان هست ؟

• دیجیتال مارکتینگ پیرایه گفته: